|
||||||||
Sid Whelan is een zanger, songschrijver en gitarist uit New York City die in de voorbije jaren bij ‘Rootstime’ al twee keer op een recensie van één van zijn platen mocht rekenen. In januari 2015 vertelde mijn betreurde collega Marcie dat zijn reeds in 2013 opgenomen debuutalbum “Flood Waters Rising” een verzameling van knappe jazz- en bluesnummers bevatte. Amper enkele maanden later in juni 2015 was het mijn beurt om u op deze pagina’s te informeren over zijn volgende album “The Story Of Ike Dupree”, een plaat waarop Fred Wesley, de trombonist en bandleider van James Brown’s begeleidingsband ‘The JBs’ op de funky jazzsongs van Sid Whelan meespeelde. Voor zijn nieuwste en derde plaat “Waitin’ For Payday” schreef hij acht nummers die geïnspireerd zijn op de bluesmuziek uit de jaren ’50 en ’60, maar waarin we ook elementen uit de jazz, folk, country en bluegrass kunnen bespeuren. In de jazzy openingstrack “Nina Simone” vertelt hij dat het zijn grootste droom is om ooit te kunnen zingen zoals deze in 2003 overleden jazzlegende. Daarna volgen het lekker rockende nummer “Love Me Right” waarin zijn virtuoos gitaarspel opvalt en het door soulvolle blazers begeleide “Make Some Time” dat te horen is op de tweede video. De eerste video is een audio-opname van de swingende albumtiteltrack “Waitin’ For Payday” waarin de blazers eveneens een hoofdrol krijgen toebedeeld. In de ballad “Midnight In The Country” horen we opnieuw hoe goed Sid Whelan zijn bluesy gitaarspel beheerst. Het zijn nadien Afrikaanse drumritmes die de sound bepalen van het nummer “Legba Ain’t No Devil” en ook in “The Promise” komt er vergelijkbare Afrikaanse percussie aan bod. Die Afrikaanse invloeden in zijn muziek stammen nog uit de periode dat Sid Whelan op zijn gitaar intensief heeft zitten jammen met muzikanten uit Nigeria, Liberia, Kameroen, Zambia, Afrika en Zimbabwe. Dit door zijn trouwe vriend Lora-Faye Åshuvud en Sid Whelan zelf geproduceerde nieuwe album zal later misschien wel als zijn beste werk tot nu toe beschouwd worden. De tijdloze nummers op “Waitin’ For Payday” zullen daarom ook binnen enkele jaren of decennia nog altijd even fris en verfrissend klinken als vandaag de dag. Wij blijven hier voor u het toekomstige werk van deze New Yorkse jazz- en bluesmuzikant alleszins van dichtbij opvolgen. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||